معاون اقتصادی ریاست الوزراء کار احداث لین دوم سرک کابل ـ جلال آباد را افتتاح نمود

معاون اقتصادی ریاست الوزراء کار احداث لین دوم سرک کابل ـ جلال آباد را افتتاح نمود

محترم ملا عبدالغنی برادر آخند معاون اقتصادی ریاست الوزراء امارت اسلامی افغانستان امروز کار احداث لین دوم سرک کابل ـ جلال آباد را طی مراسمی افتتاح کرد.

در این مراسم محترم ملا محمد عیسی ثانی سرپرست وزارت فواید عامه، مسؤلین ولایتی ننگرهار، نمایند گان سکتور خصوصی و شماری از هموطنان اشتراک ورزیده بودند.

معاون اقتصادی ریاست الوزراء در سخنرانی خویش، گفت که لین دوم سرک کابل ـ جلال آباد پروژه مهم در اتصال داخلی و ترانسپورتی زمینی کشور است که دو ولایت بزرگ تجارتی و استراتیژیک کابل و ننگرهار را در فاصله کم با هم وصل می سازد.

محترم ملا عبدالغنی برادر آخند، افزود که تسهیلات تجارتی میان دو شهر مهم اقتصادی، تجارتی و ترانزیتی نه تنها باعث رشد تجارت داخلی می گردد، بلکه در توسعه روابط و مناسبات تجارتی با کشورهای منطقه و جهان نیز نقش مهم دارد و می تواند با اقتصاد ملی کشور کمک نماید.

 محترم معاون اقتصادی ریاست الوزراء گفت که این سرک بر اساس حکم عالیقدر امیرالمؤمنین حفظه الله تعالی با تفکیک نوعیت وسایط و عراده جات که در شاهراه کابل- جلال آباد رفت و آمد می نمایند در بدل حق العبور وضع شده ساخته می شود. این محصول در حساب بانکی وزارت فواید عامه به طور شفاف جمع آوری، تحویل بانک و وزارت مالیه تسهیلات ضروری و فوری مربوط به نیازهای مصرفی و عملیاتی را فراهم خواهد نمود.

محترم ملا عبدالغنی برادر آخند در مورد ارزش این شاهراه گفت که با تکمیل شدن کار لین دوم سرک کابل ـ جلال آباد، ازدحام ترافیکی در لین اول سرک کابل ـ جلال آباد کاهش می یابد و باعث کم شدن حوادث ترافیکی نیز خواهد شد. همچنان با ساخت این راه مهم تسهیلات در رفت و آمد به میان آمده، اموال تجارتی مصؤن، با هزینه کم و با سرعت انتقال می یابد و باعث رشد کارو بارهای کوچک و متوسط در مسیرراه نیز خواهد شد.

 معاون اقتصادی ریاست الوزراء، بازسازی معیاری ترانسپورت داخلی را شرط اول اتصال منطقوی دانست و افزود که سرک های داخلی و شاهراه‌ها از یک طرف ولایات کشور را با هم وصل می کنند و از سوی دیگر همین سرک‌ها در بخش اتصال ترانسپورتی منطقوی نقش اساسی دارند.  

محترم ملا عبدالغنی برادر آخند در پایان این مراسم از آغاز کار این پروژه مهم به هموطنان تبریک گفت و از باشنده‌گان محل خواست تا در تطبیق این پروژه مهم و اساسی با مسؤلین مربوطه همکاری لازم نمایند. همچنان به تیم های تطبیق کننده تخنیکی پروژه متذکره توصیه نمود تا این پروژه استراتژیک را با در نظرداشت تمام معیارهای قبول شده تطبیق نمایند.

قابل یاداوری است که لین دوم سرک کابل – جلال آباد ۱۵۰ کیلومتر طول دارد، از ولسوالی بگرامی ولایت کابل آغاز، با عبور از خاکجبار ولایت کابل و ولسوالی های حصارک، خوگیانی و سرخرود ننگرهار به سرک حلقوی ننگرهار متصل می شود. اکنون کار ساخت اساسی لات اول فاز نخست این سرک که ۲۲ کیلومتر طول دارد، آغاز گردیده است.#