دیدار معاون سیاسی ریاست الوزراء با سفیر چین در کابل

دیدار معاون سیاسی ریاست الوزراء با سفیر چین در کابل

محترم مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی ریاست الوزراء امارت اسلامی افغانستان امروز در دفتر کاری اش با آقای جاو شینگ سفیر چین در کابل و هیأت همراه اش، دیدار کرد.

در این دیدار آقای جاوشینگ سفیر چین، گفت که زمینه برای پروژه های اقتصادی و تجارتی در افغانستان فراهم شده و بر توسعه همکاری‌ها میان دو کشور در بخش های مختلف تاکید ورزید.

موصوف گفت که سطح صادرات افغانستان به چین بلند رفته که در سال جاری ۱۱،۵ فیصد بود و امید است در سال آینده به ۲۵ در صد افزایش یابد.

سفیر چین گفت که در ماه دسامبر حکومت چین مالیات بر صادرات افغانستان را معاف می کند که با آن سطح صادرات محصولات و تولیدات افغانستان به چین افزایش یافته و برای بسیاری از افغان ها فرصت های کاری به میان می‌آید.

وی گفت که کشورش پلان دارد از راه تاجیکستان دهلیز جدید اقتصادی با افغانستان را باز نماید و بخاطر سرمایه گذاری در این زمینه ، نشست سه جانبه میان تاجیکستان، چین و افغانستان برگزار خواهد شد و افزود که تلاش ها برای فعال ساختن واخان جریان دارد.

آقای جاو شینگ با اشاره به پیشرفت های موجود در افغانستان، گفت که چین می خواهد در بخش های مختلف افغانستان سرمایه گذاری و پروژه‌ها را تطبیق نماید.

موصوف افزود که چین در کنفرانس های بین المللی صدایش را در مورد پیشرفت افغان ها و کمک به آنان بلند کرده و از جهان خواسته است که در افغانستان پروژه ها را تطبیق نمایند.

موصوف در این دیدار خواستار تعقیب حل مسایل از راه گفتگوها و مذاکره گردید.

محترم مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی ریاست الوزراء ضمن خوش آمدید به آقای جاو شینگ از معافیت مالیاتی بر صادرات افغانستان از سوی چین تشکر کرد و افزود که این اقدام بالای امور تجارتی افغان ها و اقتصاد افغانستان تاثیر مثبت خواهد داشت و خواستار اقدامات مشابه سایر کشورهای همسایه گردید.

معاون سیاسی ریاست الوزراء از موقف چین در رابطه به امارت اسلامی در سطح جهان تشکر کرد و بر دوام آن ابراز امیدواری نمود.

موصوف در اخیر صحبت هایش راه واخان را به عنوان یک تحول بهتر برای مناسبات دو کشور خواند که با تکمیل شدن آن در بخش های اقتصادی و تجارتی افزایش قابل توجه خواهد آمد.#