تاپی و سایر پروژه های بزرگ انکشافی با حضورداشت رئیس الوزراء امارت اسلامی و رهبر ملی ترکمنستان افتتاح شد

تاپی و سایر پروژه های بزرگ انکشافی با حضورداشت رئیس الوزراء امارت اسلامی و رهبر ملی ترکمنستان افتتاح شد

در حضورداشت محترم الحاج ملا محمد حسن آخند رئیس الوزراء امارت اسلامی افغانستان و محترم قربان قلی بردی محمدوف رهبر ملی ترکمنستان قبل از ظهر امروز آغاز کار تاپی و سایر پروژه های انکشافی(نفت و گاز، انرژی و ترانسپورت) میان افغانستان و ترکمنستان رسماً افتتاح گردید.
در مراسمی که به این مناسبت در منطقه ماری(اسلیم چشمه) ترکمنستان برگزار شد و رئیس جمهور ترکمنستان از طریق ویدیوکنفرانس وصل بود، به مسئولین تخنیکی بخاطر آغاز کار تاپی و سایر پروژه های انکشافی(نفت و گاز، انرژی و ترانسپورت) میان افغانستان و ترکمنستان هدایت داده شد و پروژه های متذکره رسماً افتتاح گردید.
محترم الحاج ملا محمد حسن آخند رئیس الوزراء امارت اسلامی افغانستان طی سخنرانی خویش، به ملت های افغانستان و ترکمنستان، رهبر ملی و رئیس جمهور ترکمنستان، مسئولین و تمام اشتراک کنندگان مراسم، این روز تاریخی را تبریک گفت.
محترم رئیس الوزراء گفت: امروز روزی است که پس از سالها انتظار آنرا داشتیم و بعد از سپری نمودن مشکلات و سختی‌ها زمینه افتتاح این پروژه های بزرگ تحقق یافت.
موصوف با اشاره به افتتاح این پروژه های مهم، گفت که افتتاح این پروژه ها نمایانگر نیت نیک و سیاست عاقلانه رهبر ملی ترکمنستان و سایر مسئولین ترکمنستان می‌باشد. این پروژه ها دوستی میان افغانستان و ترکمنستان را بیشتر می‌سازد و به ملت های دو کشور منفعت های فراوان خواهند رساند.
محترم رئیس الوزراء امارت اسلامی به مسئولین مربوطه امارتی هدایت داد که با امانتداری، اخلاص و تقبل خستگی ها، برای تکمیل نمودن پروژه های متذکره تلاش کنند.
محترم الحاج ملا محمد حسن آخند در اخیر سخنانش، دعا نمود که خداوند متعال این پروژه های بزرگ و انکشافی را سبب نزدیکی بیشتر میان ملت ها و دولت های دو کشور گرداند.
در این مراسم محترم سردار بردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان که از طریق ویدیو کنفرانس وصل بود، گفت که امروز ما شاهد تهداب گذاری چندین پروژه بزرگ از جمله پروژه های تاپی و تاپ هستیم.
وی افزود که روابط دوستانه، برادرانه و حسن همجواری میان دو کشور در حال توسعه است و اجرای این پروژه های مهم نه تنها برای منافع ترکمنستان و افغانستان، بلکه برای منفعت منطقه اهمیت بسزا دارد.
همچنان در این مراسم محترم قربان قلی بردی محمدوف رهبر ملی ترکمنستان طی سخنانی، گفت که امروز یک روز تاریخی برای دو کشور است و صفحه جدید در روابط دو کشور باز می شود.
وی افزود که روابط افغانستان و ترکمنستان تاریخی است، احترام متقابل، برابری، برادری و حسن همجواری میان دو کشور نمونه برجسته می‌باشد و در آینده این روابط بیشتر از پیش گسترش خواهد یافت.
رهبر ملی ترکمنستان گفت که همکاری ها میان دو کشور در عرصه های ترانسپورت، مخابرات، انرژی برق و سایر عرصه ها، برای افغانستان منفعت بار بوده و نمونه دوستی حقیقی و گشایش صفحه جدید بین دو کشور است.
موصوف گفت که بخش مهم سیاست ما این است که به همکاری های خویش با مردم افغانستان در عرصه های اقتصادی، سیاسی و دیپلوماتیک ادامه میدهیم.
محترم قربان قلی بردی محمدوف تصریح کرد که پروژه های متذکره در توسعه اقتصادی، رشد صنعت و حیات اجتماعی افغانستان تاثیر مثبت خواهد داشت، برای دوازده هزار افغان زمینه کار فراهم می گردد، هر سال این پروژه‌ها برای افغانستان در حدود یک میلیارد دالر عواید خواهد داشت، با استفاده از مسیرهای ایجاد شده محصولات ما به کشورهای اروپایی انتقال می‌یابد و در اتصال آسیای مرکزی و جنوبی نقش مهم را ایفا می نمایند.
گفتنی است که پروژۀ منطقوی خط لوله تاپی که گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان و هند انتقال می دهد، ۱۸۲۱ کیلومترطول دارد و ظرفیت انتقال سالانه آن ۳۳ میلیارد متر مکعب میباشد و عواید سالانه افغانستان از مدرک ترانزیت آن ۴۰۰ میلیون دالر خواهد بود. همچنان پروژه توسعه بندر تورغندی که شامل دو مرحله ساخت خط آهن از هرات تا صنوبر به طول ۲۲ کیلومتر و ساخت هنگرها، تاسیسات و خط آهن فرعی در مسیر متذکره بخاطر بارگیری می باشد که به هزینه در حدود ۴۰ میلیون دالر عملی می گردد.
به همین ترتیب سب استیشن نورالجهاد به هزینه (۳۵۳۹۲۹۵ ) دالر به حمایت مالی شرکت برشنا ایجاد گردید که برق ولایت هرات را اطمینان بخش خواهد کرد و با افزایش ولتاژ آن از ۱۱۰ به ۲۲۰ سبب کاهش ضایعات تخنیکی خواهد شد و پروژه فایبر نوری افغانستان را از طریق ترکمنستان به اروپا وصل خواهد کرد و برعکس ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان و سایر کشورهای همسایه وصل می نماید.#2313:44