اشتراک و سخنرانی معاون سیاسی ریاست الوزراء در کنفرانس تواصل تجارتی

اشتراک و سخنرانی معاون سیاسی ریاست الوزراء در کنفرانس تواصل تجارتی

محترم مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی ریاست الوزراء امارت اسلامی افغانستان شام روز گذشته در کنفرانس تواصل تجارتی تاجران و سرمایه گذاران افغان و شماری از کشورها اشتراک و سخنرانی کرد.

در این کنفرانس شمار زیادی از تاجران و سرمایه گذاران، مسئولین اتاق های صنعت و تجارت ایران، پاکستان، جاپان، ترکیه و چین و شماری از مسئولین منطقوی ایران و تاجران افغان اشتراک داشتند. 

در کنفرانس متذکره محترم محمد یونس مهمند معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان گفت که میان شماری از تاجران افغان و منطقه مناسبات خوب به میان آمده است و آنان تلاش می کنند تا از این طریق فرصت ها را برای همکاری های مشترک معرفی نمایند. موصوف از کشورهای منطقه خواست که مشکلات در برابر تاجران افغان را خاتمه بخشیده و سهولت ها را ایجاد کنند. 

در این کنفرانس علیرضا مرحمتی معاون والی سیستان بلوچستان جمهوری اسلامی ایران، گفت که حمایت از سکتور خصوصی از سوی امارت اسلامی در افغانستان قابل توجه است و تا اکنون در هیچ کشوری این چنین حمایت از تاجران وجود ندارد. محترم علیرضا مرحمتی روحیه متحد و قوی تاجران افغان را در راستای پیشرفت مورد تقدیر قرار داد.

سپس حمیرا ریگی رئیس هیات مدیرۀ بندر چابهار طی صحبتی اطمینان داد که کشورش برای فعال نمودن بندرچابهار سهولت های لازم را فراهم کرده است. وی بر گسترش روابط تجارتی افغانستان و جمهوری اسلامی ایران تاکید نمود.

همچنان در کنفرانس تواصل تجارتی میان تاجران و سرمایه گذاران، محترم نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت، گفت که امارت اسلامی از تاجران حمایت همه جانبه می نماید و بخاطر فعال نمودن بندر چابهار با جانب ایرانی، بحث های مفیدی انجام داده است.

بعداً محترم مولوی عبداالکبیر معاون سیاسی ریاست الوزراء در صحبت هایش، ضمن تشکر از تاجران داخلی و خارجی، گفت که امارت اسلامی تلاش می کند تا روابط میان افغانستان و کشورهای منطقه را بر همکاری های اقتصادی و تجارتی استوار و توسعه دهد.

 

محترم مولوی عبدالکبیر گفت که فرصت های سرمایه گذاری در سکتورهای مختلف در افغانستان وجود دارد و از کمپنی ها و سرمایه گذاران بین المللی می خواهیم تا در افغانستان سرمایه گذاری نمایند.

همچنان معاون سیاسی ریاست الوزراء از کشورهای همسایه خواست که موانع و مشکلات به میان آمده را از سر راه تاجران افغان بردارند، زیرا ایجاد مشکلات برای سرمایه گذاران افغان، مسدود ساختن راه ها و بلند بردن مالیات به گونۀ غیر قانونی، روابط و همکاری های اقتصادی میان افغانستان و کشورهای همسایه را متضرر می سازد.

معاون سیاسی ریاست الوزراء خاطرنشان کرد که امارت اسلامی در بخش سرمایه گذاری بالای راه های بدیل نیز فکر میکند و می خواهد افغانستان با کشورهای مختلف داد و ستد اقتصادی داشته باشد.

محترم مولوی عبدالکبیر گفت که امارت اسلامی می خواهد تجارت و ترانزیت منطقوی تقویت و گسترش یابد، افغانستان در این بخش به هرگونه همکاری آمادۀ می باشد و نیاز است تا کشورهای منطقه نیز مسئولیت خود را رفع و آمادگی های شان را در عمل نشان دهند.

معاون سیاسی ریاست الوزراء گفت که امارت اسلامی، پیام روابط و تعامل خوب دارد و با هیچ کسی خواهان نزاع و ایجاد مشکل نمی باشد. موصوف ضمن تشکر از کشورهای همسایه بخاطر میزبانی مهاجرین افغان، خواست که با سرد شدن هوا اخراج اجباری مهاجرین افغان متوقف گردد.#