معاون اقتصادی ریاست الوزراء کار عملی پروژه ۲۲.۷۵ میگاوات برق آفتابی را افتتاح نمود

معاون اقتصادی ریاست الوزراء کار عملی پروژه ۲۲.۷۵ میگاوات برق آفتابی را افتتاح نمود

محترم ملا عبدالغنی برادر آخند معاون اقتصادی ریاست الوزراء امارت اسلامی افغانستان امروز کار عملی پروژه ۷۵. ۲۲ میگاوات برق آفتابی در ولسوالی سروبی ولایت کابل نزدیک بند نغلو را افتتاح نمود.

در مراسمی افتتاح این پروژه شماری از اعضای کابینه، سفیر ترکیه در کابل، مسؤلین شرکت برشنا، نماینده‌گان سکتور خصوصی و شماری هموطنان اشتراک ورزیده بودند.

محترم ملا عبدالغنی برادر آخند در این مراسم با اشاره به ارزش انرژی پاک، گفت: جای خوشی است که امروز در افغانستان یک پروژه‌ انرژی پاک آغاز می شود که نه تنها در بخش حفاظت محیط زیست مقاومت کشور را افزایش داده و نیازمندی افغانستان را مرفوع می سازد، بلکه در پاک نگهداشتن اقلیم جهانی نیز به پیمانه لازم کمک می کند.

به گفته محترم ملا برادر آخند، این گونه پروژه های تولیدی برق میتواند به صورت تدریجی اتکای ما را به برق وارداتی کاهش داده و در داخل کشور از منابع موجوده نیازمندی های خود را مرفوع سازیم.

معاون اقتصادی ریاست الوزراء افزود که عملی ساختن این گونه پروژه های تولید برق، مقدار سرمایه‌گذاری، ظرفیت تولیدی و سطح استخدام را بلند می‌برد و همچنان از بیرون شدن اسعار از کشور جلوگیری خواهد کرد که می تواند در رشد اقتصادی افغانستان به صورت چشمگیر کمک نماید.

محترم ملا عبدالغنی برادر آخند از ملل متحد و سازمان های حامی انرژی پاک خواست که در بخش تولید انرژی پاک با افغانستان همکاری لازم نموده و کار پروژه های ناتمام در این بخش را آغاز نمایند.

به گفته وی، افغانستان از جمله کشور های جهان است که از تغییر اقلیم متضرر شده، در حالیکه در تخریب اقلیم هیچگونه نقش ندارد.

در اخیر محترم ملا عبدالغنی برادر آخند معاون اقتصادی ریاست الوزراء همه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را اطمینان داد که امارت اسلامی از سرمایه‌گذاری و تلاش آنان در تمامی بخش ها بخصوص در بخش تولید برق استقبال می‌کند و در فراهم آوری تسهیلات لازم با آنان همکاری می نماید.

قابل یادآوری است که در پروژه تولید ۷۵.۲ میگاوات برق شرکت ۷۷ ترکی و شرکت زولرستان داخلی ۱۸ میلیون دالر سرمایه‌گذاری نموده، که کار آن در جریان یک سال تکمیل و تاحدی مشکل کمبود برق پارک های صنعتی کابل و شهروندان را حل خواهد نمود.#